Pages.

Thursday, June 3, 2010

there is always the first time.

pembaca yang budiman sekalian;
hari ini merupakan kali pertama saya menonton filem melayu di panggung wayang. pada mulanya saya sedikit (banyak sebenarnya) teragak-agak untuk menonton filem ini memandangkan saya tidak pernah sekali pun menonton filem melayu di pawagam, tapi saya gagahkan jua diri untuk membeli tiket filem ini memandangkan sahabat baik saya (yang begitu bersemangat meyakinkan saya akan kehebatan filem ini) begitu teruja. maklumlah, hari ini merupakan hari pertama filem itu ditayangkan. maka tepat jam 4.45 petang, wang saya selamat melayang ke "pawagam layar emas" di "petak masa", bukit bintang, secara tidak langsung menyumbang kepada perkembangan ekonomi negara dan industri seni tanah air. kami melangkah ke dewan 1 untuk menonton filem ini - Lagenda Budak Setan.

yes, Lagenda Budak Setan. it was cool, if not awesome. i mean, the storyline was a bit shaky with no clear motives (well, that's what usually happen), but farid kamil was the best. i was never a fan of him before (i am still not now), but he was really charming and funny and a little cute in that film. a bad boy turned good (cliche i know), fell in love with the gorgeous lisa surihani, spiced up with the really heart-breaking tears-inducing song "Bila Cinta by Fili", some secrete love by the pretty fazura......... wallaaaaa! there you go, Lagenda Budak Setan (of course it is).

baiklah. sedikit (mungkin agak banyak sebenarnya) kelemahan dalam filem ini yang agak ketara (memang banyaklah rupanya) ialah sebutan pelakon3 yang berbeza3 merujuk kepada perkara yang sama. mungkin agak mengelirukan di sini, tapi sebagai contoh, suatu ketika watak memanggil ibunya IBU, tidak sampai lima minit kemudian, panggilan itu bertukar menjadi MAMA. seperti juga I dan YOU yang tidak lama selepas itu menjadi SAYA dan AWAK. sebutan huruf R pelakon (yang tidak dapat dinamakan di sini) juga ada kalanya (selalu juga sebenarnya) sangat melucukan.

ou yeap. the whole hall was laughing when she pronounced the R. eg: maRah. i couldn't help but laugh too, but hey, who cares? she's too pretty to be blamed for her R. overall, everything was good. i mean, this is my very first malay movie that i ever watched in a movie theater, and it turned out not so bad. farid kamil's hair remind me of him, even some of his features too. so i guess that's another x-factor in the movie. (right, i know i'm not lisa, so stop it). but to sum it all up, it worth a try. and please please please, download the OST. it makes you cry any minute you listen to it. (oh i'm already sobbing! right, that's a lie)

nota kaki: maaflah, saya sangat mahukan satu entry berbahasa melayu sepenuhnya, apatah lagi ini merupakan kali pertama saya menonton filem melayu di pawagam. tapi saya masih menyelitkan unsur3 bahasa asing. saya hanya tidak dapat menolong diri sendiri. (i just couldn't help myself). diharapkan entry ini dapat mencetuskan perasaan ingin menonton filem melayu dan menyokong industri perfileman negara sekali gus menaikkan semangat patriotisme dalam diri kita semua, apatah lagi BTN atau lebih dikenali sebagai Biro Tatanegara kini berada di sekitar penjuru (around the corner).


apa lagi kawan3, ayuh ke BTN! - pesanan penaja

4 comments:

NA said...

tkleh wat tulisan yg boleh dibaca ek?

Bella said...

asal lak takleh bacaaa??

norulqalbi said...

hyyeee!!!

huuu...when is ur flight bella?

bella said...

flight p mana plak ceca syg?:)